
94 

 

CONTRIBUTIONS TO THE ECONOMIC HISTORY OF THE 

PRESS IN ROMANIA 

 
 

Marian Petcu* 

 

 

Abstract. Researches from the domain of our journalism’s 

history have been focused especially on literary press, monographs of 

certain publications, precise studies related to a historical moment or a 

historical stage, and article analysis. The economical problem, probably 

the most important, kept being bypassed even if it still submits proof of a 

matter-of-course relationship between demand and supply.In this 

historical sketch I sought to emphasize precisely the costs for the 

existence of certain publications in hopes that other researchers will find 

this point of view as interesting. 

 

Keywords: journalism, mass media economy, editorial rates, 

press history. 

 

1. Introduction 

 

The press releases emerged rather late in the Romanian cultural 

space as compared to other countries. A first reference is Calendarul 

published by the priest Petcu Șoanul1, in 1731 at Brașov. This is about a 

publication under direct labor operations, as we could say, which means 

at the expense of the typographer/publisher. We know very little detail on 

the print run, costs etc., yet since we are talking about a crafted or 

                                                           
* Ph.D. Professor, University of Bucharest, Faculty of Journalism and Mass 

Communication Studies, marian_petcu2003@yahoo.com 
1 "Father Petre", as Petcu Șoanul had been called, was born at 1706 in Scheii 

Brașovului, where he served as a teacher, then as a priest, at the "Sf. Nicolae" church 

starting 1730. He might have had Aromanian or Serbian origins since he was a student 

of Statie Gridovici, he was ordained by the Serbian lord Nicanor Proin, “bishop of 

Cruședoiu” (1735) and he knew the Serbian language, a fact that enabled him to 

translate in the Romanian language the Serbian calendar (1731), a calendar translated as 

well from Russian. This is considered to be the first periodical from the Romanian 

culture (“Calendari acum întâi rumânesc alcătuit de pe cel sârbesc aşezatu s-au pe limba 

rumânească…”). Starting with 1737 he will hold a chapel where he will print religious 

books especially. He dies in Brașov, on May 31, 1741. 

Hiperboreea Journal, Vol. 2, No. 2 (2015), pp. 94-121



95 

 

primitive print, we may assess the summed print runs of all three editions 

to several hundred. 

Besides, the printed materials of that time were published by 

loaning the publisher by the purchasers – the offer was made public 

through printed pamphlets and also through announcements presented at 

the religious sermons, and later in the press. If a sufficient money amount 

was raised, the paper would be released; if not, the appropriate amounts 

would be reimbursed or other books in storage would be offered to the 

purchasers. A similar relationship has been applied to press editing, as we 

shall show in the following. 

The pioneering press period did not mean any significantly print 

runs scales, especially in the central and eastern European area, further 

information confirming this assumption. For instance, the first Hungarian 

newspaper, Magyar Hírmondó, published in Bratislava in 1780, had had 

318 subscribed purchasers; as for the revue Kassai Magzar Muzeum, 

founded in 1790, had 137 subscribed purchasers. The Uránia newspaper 

(founded at Vác by Kármán József, 1794), while addressed to a 

diversified audience, had had around 100 subscribed purchasers; the 

Orpheus newspaper had, in its first year of release, about 200 subscribed 

purchasers2. Therefore, very few publications managed to withstand for a 

long time, even when they were assisted by authorities through 

subscriptions or subsidies. 

On the press in Transylvania and Banat for example, István 

Berkeszi stated that he had a rather challenging appearance, partly 

because of the language - "the very few literate individuals were reading 

in Hungarian, German, Latin or French. For this reason, none of the 

products published during the country has been successful, the number of 

its readers being too small. At the end of the previous century, it was 

common for an aristocratic environment consisting of eight to ten people, 

to speak three or four languages simultaneously. 

A German traveler wrote about the previous century’s Hungary 

that those who want to communicate and be understandable (...) should 

hire a carriage for personal translators".3 The same author emphasized 

that most difficulties were generated by censorship and the fact that a 

number of potential readers refused the media -" ladies of noble rank 

were rather reading French books, especially novels ".4 

  

                                                           
2 Berkeszi, 2013, 86. 
3 Berkeszi, 2013, 83. 
4Ibid. 



96 

 

2. Wallachia 

 

Regarding the Romanian language media, it made its debut under 

the sign of challenges of drafting, printing and registry. 

For instance, the draught of our first newspaper edition, Curierul 

Românesc (Bucharest, 1829) had only 280 prints in its first year of 

publishing, and the list of subscribed purchasers ("subscribers") of the 

Albina Românească newspaper (Iaşi, 1829) included 117 persons, mostly 

bishops and high officials. Please note that in the early years of 

development of the Courier its editor Heliade Ion Radulescu obtained 

from Baron George Meitani approval of paying no postal charges for 

dispatching his newspaper, a priviledge renewed in 1839 also by the 

Baron Cristodor Sachelarie, entitled as Postmaster General.  

This privilege arised from the publication's statute, that of a semi-

official journal, and also from the publisher’s statute who was equated 

with a high state official5. In order to encourage the publisher, even the 

General Kisseleff6 incurs five subscriptions in 1831, and certainly in the 

next years as well7. In 1829, Curierul Românesc appeared on Thursdays 

and Sundays, yet there were no persons employed for distribution, so that 

readers had to go to the Metropolitan Church Chapel to pick up the 

desired copies.  

It was difficult in a Bucharest haunted by plague. It was only 

towards the end of 1829 when two newspaper "allocators" have been 

hired; also at that moment it appears that from the nearly 300 people who 

had received the newspaper subscription, since they had promised that 

they would pay the subscription, only 45 of them had paid actually.  

Not only they were facing economic difficulties, but also editorial 

ones. More specifically, there was hardly anyone who wrote texts or read 

the press in Wallachia. This is the context in which I. Heliade Rădulescu 

published in 1830 a notice announcing that 

"Whosoever shall have or wish to make any kind of materials that 

can be considered to be for the benefit and the advancement of the 

                                                           
5 I. H. Rădulescu was the owner of a document which ensured him exclusivity to 

publish and hold typography releases as a layman for 10 years (the other chapels 

belonged to the Church). 
6 Pavel Dmitrievici Kiseliov (Kisseleff), count, general and Russian diplomat (during 

1788-1872). He led the Russian military administration of Wallachia; chairman of the 

Moldavian and Wallachiann councils of state. 
7 The General’s gesture should not be regarded as an act of generosity since the press 

was used by his agents in order to detect hostile individuals towards Russia, as reflected 

in the documents published by Varta Ion and Tatiana, 2002. 



97 

 

Ruman spirit, either political or literary or of agriculture can send them to 

our office". It means that everything that appeared in Curier was 

censored by officials of the Secretariat of State, an over censure being 

carried out by the representatives of Russia. 

In 1830-1832, in order to achieve a minimal profit there were 

needed 200 payers – public or private subscribers – as shown by the 

many calls of the publisher. We should refer in this connection to, the 

“Notification from the Editorial Office”8, from 1832, in which Heliade 

stated that 200 newspaper subscribers would ensure continuity of the 

publication, continuity endangered most of the time by the lack of 

financing translated through the indifference of potential newspaper 

readers. 

Subsequently, in “Prospectus for Curierul Românesc for the year 

of 1832” the publisher indicated that due to cholera9 and other factors he 

was unable to comply with the frequency of the newspaper (two issues 

per week), pledging that this time he would honor the promise and 

retrieve news from Journal de St. Petersbourg, Journal d’Odessa, 

Monitorul Otoman, Journal de Franckfort, Telegraful, from literary 

journals and from Albina Românească. Everything for four “royal coins”, 

plus six Lei for the shipping and handling expenditure, per year10. In the 

same year, Curierul românesc ceases appearance for lack of funds, 

although it was like I mentioned, a semi-official publication, the 

authorities (central or local) being obliged to subscribe. However, the 

minimum 200 subscribers who would have ensured the continuity, were 

missing. That was about 800 ducats.In 1833, after approximately 60 days 

of cessation of  its activity, the publisher of Curierul reprehends it as   " a 

school of politics, ethics and literature" and he expresses his regret that 

the revue has not earned its echo as it was worth of. 

The editorial costs are becoming higher every year, so in 1836, to 

cover all charges, at least 300 subscriptions were necessary. If we were to 

specify only the publications from which I.E. Rădulescu retrieved foreign 

news, it would be would be enough to realize that these had cost quite a 

lot for the publisher - Mercure de Souabe, Journal des Debats, Journal 

de Paris, Gazette d’ Augsbourg, Gazette de Francfort, Journal de St. 

Petersbourg, Morning Post, Diario di Roma and others. Also some 

reconsiderations of the content and regularity have been imposed. For 

instance, in 1839, the publisher announced that he will provide six 

                                                           
8 Curierul Românesc, year IV, no. 80, 10 Novermber 1832, 1. 
9 In 1831, in Bucharest have died of cholera 2.170 persons. 
10 Curierul Românesc, year IV, no. 1, 28 January 1832, 1. 



98 

 

appearances of Curierul per week as follows: on Mondays and 

Thursdays, with news; on Tuesdays and Fridays, the Official Gazette; on 

Wednesdays and Saturdays he will issue sciences, arts, literature, 

industry, and so forth.  

This editorial formula apparently did not have a long service life 

since on November 8, 1839 the Secretariat of State prohibited the 

appearance of Curierul published by "cavalry commander Ion Heliade", 

as on no. 165 "he soiled the honour of the Head of censure", which is 

why local authorities were required to confiscate all copies of this 

edition. In fact, the authorities’s anger had no political fundament, but 

one of hubris – Eliade submitted to the Censorship some censorious 

articles about some translations published by newspapers such as 

Romania and others. The state claimed to be entitled to scrutinize 

everything, including the topic and the controversy’s position, in order 

not to speak of the truth contained in those prohibited texts. Returning to 

the efforts of publishers to find ways of optimizing the investment in the 

media and in books, recall that on 1837, for example, C.A. Rosetti 

opened a reading office in Bucharest, i.e. a small private library where 

newspapers and periodicals both from abroad and around the country 

were offered. In Craiova, L. Bodorlo announced that he opened a 

"national Casina", namely a space where one can read press materials11. 

Also at  Pitești has been inaugurated, in 1845, such a local place 

containing press materials in Romanian, Greek and so forth, as well as 

books. 

By the end of 1838, in Bucharest “The noble circle of natives and 

foreigners”12 was established, an of association whose intent was “the 

lection of newspapers, journals and national or foreign books (…) The 

newspapers that were to be found for the time being were: Le Moniteur, 

Le Journal des Debats, Gazette de France, Le Temps, Le Currier, La 

Presse, La Gazette des Tribunaux, Le Charivari, La Mode (in France), 

Augsburger Allgemeine Zeitung, Ostreichischer Beobachter (in Geneva), 

Le Journal de St. Petersbourg, Le Journal d’Odessa, Galignanis 

Messenger (in the Great Britain) (…) La Gazette de Smyrne, Le Moniteur 

Ottoman, an Italian newspaper and a Serbian one, the Romanian ones 

added to the list. The journals were also: La Revue Britanique, La Revue 

des Deux Monde, La Revue Francaise, La Revue de Paris (all French)”.13 

                                                           
11 Cantor de Avis și Comers, year I, no. unspecified, vol. 1837-1838, 62 
12 “National and Foreign Circle” was called in the French version of the announcement. 

See Supliment la Curierul Românesc, year IX, no. 11, 29 December 1838, 45-48. 
13 Ibid. 



99 

 

Noteworthy that such titles of periodicals, which have been joined 

by several books, dictionaries, maps, etc. were available at the opening of 

the institution, similar to the lection offices that have functioned modeled 

on the Western Europe offices. Subscriptions could last for at least a year 

and cost 12 "Dutch ducats" (royal ducats), i.e. “half of a large French 

newspaper subscriptions”.14 Further details regarding the activity of the 

Circle could have been read in the Regulation (operating program, loan 

prohibition, etc.). 

It is difficult to tell how successful such enterprises were, for the 

sources investigated were not generous in informations. Anyway, it 

seems to have been crystallized a specific interest in press lection, 

judging by certain articles published in the few available papers. For 

instance, under the title "Romanian journals" in Curierul Românesc 

appeared a note about the progress of the media: “What works extends 

the reading the taste of. Presses are growing between Romanians and is 

also a useful occupation. Romanian Land has five printing houses now: 

three in Bucharest, one in Buzău and one in Craiova. Next spring will be 

opened two more: one of the National College of St. Sava15 and another 

in Brăila. The gazettes take a short time to extend which will be of great 

use among Romanians, that will not fail to give a greater development 

and advancement of these public sheets…”.16 

Back in Wallachia, we find that in 1838, in its second year of 

publication, the magazine Cantor de Avis și Comerț had a record number 

of 500 subscribers, for the price of four rubles per year.17 We could 

explain the success of this magazine by the fact that it provided its 

readers market informations – small advertising as we call it today, 

therefore with value in use and it was written "in common language so 

that everyone may understand it (...) for this journal will not rectify the 

language as a literary publication, this will be a piece of news".18  

Starting with the year of 1842, Cantorul will obtain the right to publish 

"all bids of the State", meaning it will turn into a following version of  

the Official Gazette, which led to reduced revenues to other newspapers 

                                                           
14 Ibid. 
15 Here had been established the “House of Curierul…”, i.e. editorial office. For 

example, in the editons of 1836 it was mentioned that in the College of St. Sava resides 

the “Editorial House”, where where one could contract subscriptions, pay for 

advertising messages, and so forth. The college was located across the street of the 

University of Bucharest’s Palace (the present area behind the statues). 
16 Curierul Românesc, year X, no. 12, 24 January 1839, 1. 
17 Cantor de Avis, year II, 1838, 169. 
18 Cantor de Avis, year VI, 1842, 378-379. 



100 

 

and magazines, from advertising provided by the central government of 

the Wallachian state. 

In order to obtain profits, it was practiced the trade with beer, 

horses, carriages, flowers and even men (servants) right at the editorial or 

administrative office of a publication. For example, one could read the 

following notice: “At Cantorul de Avis a dozen of Porter English beer 

arrived, 12 demijohns for 16 dimes. Those who would like to buy a 

demijohn shall pay a dime and a half”.19 The notice will be repeated 

several times. Or “As the editor of the newspaper Cantorul de Avis, fond 

of trees, flowers and vegetable plants, put all his effortss into bringing 

here within the Principality some things of the most famous gardens of 

Austria, seeds and roots, of the most beautiful flowers, and the most 

exquisite and delicate vegetables…”.20 He was selling everything, 

including the mulberry trees for silk worms, cabbage, carrots, lettuce, 

radishes, spinach, beans, peas. Finally, “A Gypsy laundrywoman and 

cook, thirty years old, is for sale. Those interested shall contact the 

Editorial Office” as it was advertised in Vestitorul  românesc, at 19 

November 1843. The editorial offices obtained advertisement notices or a 

percentage out of this type of trade.  

A formula of expanding the addressability of a publication 

consisted in "Additions" supplements. In terms of content, they were 

more homogeneous for audiences clearly defined, but not always resisted. 

For exmple, Gazeta Teatrului Naţional, the supplement of Curierul 

Românesc (founded in 1837) withstands with difficulty, so there is 

another supplement in 1840 - Curierul de amândouă sexele. In fact there 

have been just a few newspapers that may not have experimented the 

supplements formula, some successful, others failing. 

 Returning to the financing of periodical publications, let us trace a 

balance sheet presented on March 1, 1839, of I.H. Rădulescu's own 

publication – Curierul Românesc (from 10 years of establishment). From 

its text – “ Expenses of a gazette” we learn the elements of costs for a 

periodical of  "100 sheets per year", meaning: press - 10.000 Lei; paper – 

2.000 Lei; at least 150 Lei per month payment of an employee, i.e. 1.800 

actual Lei; 80 Lei per month payment to a newspaper distributor, hence 

960 Lei per year. For shipping the copies, more expenses were necessary, 

as in the “writers” case, those who would write addresses on envelopes, 

the paper, the red wax (used to seal envelopes) and others, which meant 

60 Lei per month and 720 per year. Subscriptions to foreign media: at 

                                                           
19 Cantor de Avis şi comers, yearII,  no. 77, 30 May 1838, 312. 
20 Cantor de Avis şi comers, year VI, no. 16, 28 February 1838, 63. 



101 

 

least 1,000 Lei annually, "carrying newspapers and letters" – 40 Lei 

monthly and 480 Ley per year; rent for the building in which the editorial 

office would operate - 1,000 Lei annually. The result is a total of 17.960 

Lei. 

However "the income of a gazette what goes up to more than 150 

subscribers by paying four ducats" is 600 ducats, i.e. 19,200 Lei. If from 

this amount is counted against those 17,960 Lei (expenses), there will be 

still 1,240 Lei left as “earnings to fill with them the money loss, the 

extraordinary expenses, hansoms and others…”.21 “Money loss” means, 

actually, copies sent to certain individuals who were not required to pay 

for them. Faced with such a review, the publisher decided to boost the 

sale of the Curierul, announcing both the older and the newer subscribers 

that they would receive bundles free of charge from the "Romanian 

Grammar", written and printed by himself. There were made even some 

editorial improvements by hiring C. Bălăcescu as policy manager for the 

publication and A. Popovici as engineer for heading the “Varieties” 

section. 

In the years that followed, the editorial staff has experimented 

various forms to stimulate reading, in the sense that he diversified the 

content so as to enhance the targeting of his articles. In 1843, for 

example, it is experienced and assimilated gestures of public relations 

strategies namely imaging, as was the decision to contract five discounted 

subscriptions for each county, for the benefit of the flood victims 

gathered after a large fire in Ploiești. 

Also, among the marketing innovations stands the editors’ gesture 

to use several illustrations on the Curier de ambe sexe (from 1840), 

mainly "fashion figures", to boost sales and when they come to a 

reasonable profit level the ”figures” are discarded, meanwhile 

strengthening the editorial staff. Such a decision can hasten bankruptcy - 

a loyal audience to a certain type of content can leave a publication 

whether it keeps "innovating", as it happened with the above-mentioned 

title.22 

 As the editorial costs were increasing - see the call of the engineer 

Alexandru Popovici, to get at least 500 subscriptions in order to print the 

magazine Dacia Veche și Nouă (at Craiova) – part of the solution was the 

expansion of the market for the printouts carried out in various regions. 

                                                           
21 Curierul Românesc, year X, no. unspecified, 1 March 1839, 1. 
22 Curier de ambe sexe is considered the first literary journal in the Wallachia, published 

in Bucharest between 1837-1847, edited by Ion Heliade Rădulescu. The texts for the 

female audience had a significant share in this journal. 



102 

 

For example, in 1844 publishers in Bucharest, Sibiu and Iaşi decided to 

contract subscriptions, on a reciprocal basis, so that through Gazeta de 

Transilvania, the Transylvanians could subscribe to Curier de ambe sexe, 

from Bucharest, for instance.  

Also, in 1844, the magazine editorial office of Curier de ambe 

sexe conducted a survey about the letters used in printing, out of which 

616 readers showed they wanted using the Latin alphabet and 27 have 

opted for Cyrillic letters. The transition to the Latin script, at the 

insistence the approximately 600 subscribers has made the the lection 

salon from Paris called "Monpensier" to request copies of the Curier (in 

1845), to be read there as well. It is difficult to estimate how many 

French have read it, yet the Frenchman’s request worked as a prestigious 

argument to promote Curierul de ambe sexe. 

There were also situations in which major publications as 

Dunărea edited by M. Cugino, would disappear from the market, in spite 

of the editor’s efforts to maintain on the market "a mercantile journal", 

i.e. special informative issues. For Cugino, the administrative offices of 

Bucharest, Iași and Sibiu’s newspapers have provided support, however 

without having obtained any more than 87 subscriptions (in 1847). 

One of the editorial problems was – as much since then to these 

days – the press distribution (or media broadcasting). Also as the owners 

of carriages were playing with the prices, Wallachian police published 

”measures over the resolute price for the walks per hour”,23 with the help 

of a carriage, in brief for two coins (considering that the cabmen used to 

pretend up to five coins). This is how the Inner Department, by the 

Commandment  No.12.235/ 1846 decided that “if in the future these 

coachmen dare to take even a dime more  per hour, they will not only be 

beaten, but they will also be denied to practice this service”.24 

We should note that as the political groups are crystallized, both 

the flow of information and the printout market mature, the distinction 

between the ”mercantile journals”, the political and literary ones (often 

supported by various benefactors) becomes increasingly clearer. 

Basically, only the first category survived on sales because it provided 

various and accurate information on current events from the country and 

from abroad. 

Listening to the market demands, descending to the mid-level 

readers has been and remained a controversial topic. For instance, in 

                                                           
23 Vestitorul Românesc, year X, no. 99, 17 December 1846, 395. The document bears 

the signature of the Chief of Police, I. Manu and was issued on December 14, 1846. 
24 Vestitorul Românesc, year X, no. 99, 17 December 1846, 395 



103 

 

1848, Ion Heliade Rădulescu found himself constrained to respond to I. 

Maiorescu, the one who asserted that the Romanian publications are 

"masks without brains".25 Our publications meet every real needs and 

they have their readers, the very experienced publisher argued by offering 

as example Curierul Românesc,  that went from 150 to 1400 copies in ten 

years.   

In the year of 1848, remained in history as the year of the 

revolution, but also as the year of cholera, 17 periodicals appeared 

regularly in the Romanian Principalities, according to the editors from 

Albina Românească,26 which meant very few. 

Once again about money. In 1851 we learn that a press distributor 

cost the editorial office 100 Lei per month, as it was for the Romanian 

Herald: “At the newspaper editorial office (...) it is necessary to have a 

newspaper distributor to D.D. subscribed purchasers, twice per week, 

whose salary will be 100 Lei per month, especially around the New Year 

he has to have a salary from 300 up to 400 Lei from D.D. subscribed 

purchasers; those interested to be entrusted with this job, should show 

themselves at the chancellery of our editorial office which can be found 

on the street of Şerban-Vodă”.27 

A pass to a restaurant where one could read various newspapers 

and journals cost 110 Lei per month, an example found in the newspaper 

being "Hotel de France" from Bucharest: ”in the middle of the 

Mogoşoaia bridge, the city’s center, corresponding to one’s needs, as it 

has at its gate a station with hansoms, and in the yard it has the diligences 

cantor following the roads of Giurgiu and Braşov. This hotel is 

recommended to travellers who come in the Principality, for it includes a 

café-restaurant, where one may read French, German, Italian and 

Romanian journals…”.28 The restaurant had a menu à  la carte 

(“breakfast, dinner and soups were to be regulated by the chiefest daily 

book”), the monthly pass going up to 110 Lei (piasters). 

The need for information could be seen not only in newspapers 

but also in the texts of opinion published at the time. Referring to the 

Bucharest press during 1852-1853, an editorial office collaborator of 

Voinţa naţională, who recommends himself as “Barbu” published a  

                                                           
25 I. Eliade, "About D. Maiorescu’s letter from Foaea Literară, No. 6", in Curierul 

Românesc, year IX, no. 18. 1848, 3-4. 
26 "Romanian Journalism", in Albina Românească, year XX, no. unspecified, 1848, 7, 

20, 36. 
27 Vestitorul Românesc, year XVI, no. 35, 9 May 1851, 140. 
28 Vestitorul Românesc, year XVI, no. 50, 2 July 1851, 200. 



104 

 

periodical entitled “In Bucharest”, in which he laments about the 

journalist’s situation, who does not have breaks as in the other 

professions, but – as he stated - “ What do you want? The newspaper 

became even for us an object of consuming of prime necessity as well as 

bread, meat and wine.  

A somewhat cultivated man can not sleep at night until he laid 

eyes on a newspaper; he’d rather be willing to stand suppressing his 

tobacco or broth than letting anyone to take away his information and his 

newspaper aticles. Let alone the articles, the information is much more 

important! The information! Here is the daily bread that our audience 

asks for. Most readers would bother with those articles of Mr. Panu or 

with the written findings of Mr. Costică Boerescu from Naţiunea, as 

much as the cats would be interested in the Impressionism School’s 

paintings. What else is new? Here's the question you hear every street 

corner, in every cafe, for ten, a hundred times a day, wherever you are. 

How are things in Bulgaria? Will it be war or peace? Did it rain in that 

said town or not? (…) When I was still young, it was a rarity to see 

someone reading newspapers…”.29 

In 1857, the first year of the newspaper Românul, as A. 

Ștefănescu-Galați noted, "the newspaper business was not what it is 

today” (in 1916 –a.n.); it was poor. The two or three newspapers30 

managed to print out of a few hundred copies up to a maximum of two 

thousand; and only Românul reached this number, yet not earlier than 

1875 (edition– a.n.). 

For a newspaper to be able to maintain such circumstances, the 

one who was devoted to it had do everything, to be even its editorial 

secretary as well as an editor, a reporter and an interpreter, also a 

proofreader, and even the administrator; thus C.A. Rosetti was working 

with one or two employees who helped him.  

No professional journalists were mentioned back at that time: it 

was considered to be a mission, not a job. Politicians practiced journalism 

in order to preach their own ideas, yet only a few of them managed to 

struggle for a long time with a newspaper’s necessities.  

”C.A. Rosetti himself died while still writing”.31 We have not 

found any documents showing the editorial costs, however from the 

                                                           
29 Voința națională, year II, no. unspecified,17 July 1887, 2. 
30 A newspaper would appear twice a week. 
31 A. Ștefănescu-Galați, "C.A.Rosetti", in his commemorative volume dedicated to C.A. 

Rosetti, third edition, Study Circle Journal of the National Liberal Party, Bucharest, 

1916, 30. 



105 

 

testimonies of  the contemporaries it is shown that around 1880 a daily 

newspaper editorial board  had a director, two editors, a translator and a 

proofreader, an endorser as well as other six distributors. We haven’t 

added on the list  the accountant, the printers and other employees whose 

number ranged according to the size of the printing company as well as 

its materials. Frequently students were employed to translate texts from 

foreign publications or as reporters. Românul had an average circulation 

of 2,500 copies in 1876 and about 3,100 during 1877-1878; 

approximately 1900-2450 copies were printed, on average, in 1883; 

2,350 copies in 1885, except for the editions from 9 to 12 April 1885, in 

which it was brought to public knowledge the death and the funerals of 

C.A.Rosetti, 4000 copies being printed out.32 This was the situation of 

one of the main liberal Romanian newspapers. 

If the publisher will be into agreement with the market’s 

expectations, the printout number will increase as well, as indicated by 

the statistics published by G. I. Lahovari, in  1898: “there are newspapers 

these days in Bucharest which have constant daily printout range   of 15, 

20 of  35.000 copies. In the days with large events, the range increases 

(...) there are four advertising agencies (…) 30 newsstands…”.33 Let us 

note that at that time, the population stood at around 250,000 inhabitants 

in Bucharest. 

 There have also been equilibrated publishers who quickly 

understood that displaying a political choice could compromise an 

edition, as in Luigi Cazzavillan’s case. One of his fellow journalists used 

the following statements about him: "In 1884, in a little house from Calea 

Dorobanţilor, appeared the first number of Universul, edited, corrected 

and shipped by the young and enthusiastic Luigi Cazzavillan. His 

editorial board was composed of him only (…) Of the 300 or 400 sheets 

sold at the beginning, it came to 100 thousand copies".34 From the Editor 

in Chief it reached 20 editors and a total of 100 employees; held an 

editorial board and administration palace for Universul on Brezoianu 

street, owned ten printing presses worth 100.000 Lei and so on. It was the 

most spectacular evolution of a periodical title in Romania. 

About the plights of other publications, on to the following lines. 

At 25 May 1869, the head of the magazine "The woman. Non-political 

journal" He complained about the difficult situation from the economic 

                                                           
32 A. Ștefănescu-Galați, op.cit., 286. 
33 George Ioan Lahovari et alii, The great Geographical Dictionary of Romania, vol. I, 

The printing venue at Socec, Bucharest, 1898, 764. 
34 “Luigi Cazzavillan”, in Foaia populară, year III, no. 27, 5th of September 1900, 3. 



106 

 

point of view. After six months of monthly appearance, " we print 1000, 

share six hundred copies but then we have received only 60"35 

(subscriptions – a.n.). In Bucharest, for instance there were only 35 

subscribers. 

 In the same registry of disappointment we learn ten years later 

about head of newspaper Mary Flehtenmacher's laments regarding The 

Romanian Woman. Social, literary and homely newspaper, however 

referring to the entire Romanian media: "... there is a single scientific 

journal printed in 600 copies, yet we do not know whether 200 are paid 

regularly. There is only one literary sheet which has only from four to 

500 readers. The artistic ones don’t even exist (...) if we were supposed to 

believe these statistics, there should be only 200 Romanian men and 

women educated and lovers of national progress, and about four hundred 

families who love and encourage the Romanian literature out of 200,000 

Romanian people in Bucharest. So, what do the other 199.300 Romanian 

families read? <The dramas of Paris>, a literary one (...) which often 

spoils the taste and the morals of the young souls. < The dramas of Paris 

> is printed in 5000 copies; meanwhile The Scientific Magazine and The 

Romanian Woman which include sciences, housewifery, instructions, 

literature, retrieved from reliable writers, are printed only 500 of them"36 

(copies). The owner of the magazine Femeia will soon discover that she 

will not be able to sustain the newspaper with sober, cautionary or 

excessively regulative texts. Shortly after, she will issue supplements and 

will follow the taste of the audience, for the purposes of publishing 

several texts on fashion (mostly Parisian), columns with attractive titles 

as ”The Harem”, ”The Banker”, ”Love, women and marriage” and so 

forth, miscellaneous facts ("varieties"), household tips, illustrations, and 

even changes the journal’s  cover graphic. 

Furthermore, the editor published in each issue "The Black List", 

meaning a list of names of those who received the magazine, but have not 

paid the subscription. It was a mourning section with full names and 

towns where the debtors were living. The practice of subscribing by 

force, sending a publication even to those who have not requested it, then 

put pressure upon them to pay for it was widespread at the time. The 

subscription was a form of credit, after all, allowing management 

decisions for six times over the following 12 months. The target of the 

editor was not only to recover the amount invested, but also expanding 

                                                           
35 Femeia. Jurnal nepolitic, year II, no. 6, 25 May 1869, 1. 
36 Maria Flehtenmaher,"The schools and the literature", in Femeia Română, year II, no. 

123, 7th of June 1879, 1. 



107 

 

the business to 1,000 subscribers. It seems that the strategy adopted has 

been successful - in 1880, the government had its own typography (on 

Domnița Anastasia street, no. 27). 

A "publication for the people" entitled Comoara satelor defined 

itself since its founding (in 1905) as a ”national institution that wishes to 

belong to its people, to exist for its people, both supported and protected 

by them. 

The amount offered to support it shall be given for enlightenment 

for the light of the people is able to protect, so no sacrifice can be too 

great to this duty"37. Well, at the beginning of 1906 the publisher noted 

incurring significant losses: "Please notice. With this number we have 

canceled sending our magazine to more than 3 500 subscribed purchasers 

who are still in debt since two years ago and others who haven’t paid 

ever since the first edition. 

 The large expenses we have to support for this sheet that has no 

other support than the one of its readers, does not allow us anymore to 

ship the magazine unpaid beforehand".38 What else have the editors not 

tried yet? Catchy messages, prizes etc. For instance, the regular readers 

would receive as a gift  replicas of "historical events" such as "Popular 

lawful gathering from 1831" or "The circumstantial trials of 1857" 

(Wallachian and Moldavian), or representing " The Legislative Assembly 

of 1859". However, in 1906 it ceases its publishing just to return to the 

market half of year later. 

From the informations available and the numerous texts in which 

the publishers deplore the media’s state suggests there were not enough 

readers. They could hardly be, since in 1909, for example, almost 60% of  

Romania’s population were illiterate. Around 19% of them could read 

and write and 9,5 % attended the school; only 2,2% graduated the upper 

classes.39 It wasn’t the school that had the main role to cultivate people, 

but the Church.  

On the other hand, neither the suggested formula by the most 

publications did not seem to find readers – it came to an abundance of 

fiction, literature, texts giving as little information as many columns and 

                                                           
37 Comoara satelor, year III, no. 3-4, 15 January-1 February 1907, 61. Note. The 

magazine has been founded in 1905 or 1906 in Bucharest, first edition series; it appears 

again in 1907-19016. A similar magazine has been published in Blaj, starting with 1923. 
38 Comoara satelor, year III, no. 3-4, 15 January-1st of February 1907, 62. 
39 Petre Zaharescu, "Our primary school is fictional", written in Săptămâna politică și 

culturală, year II, no. 29, 23 June 1912, 11. 



108 

 

so on. Too many metaphors, passions, emotions, not enough information 

of useful value. 

To this end I find relevant the testimony of Constantin Stere, who 

in 1917 published an article admitting that "I am not a journalist by 

profession", after 100 editions of the newspaper Lumina, he was running. 

This happened after he edited the monthly publication of Viața 

românească, for 10 years, meanwhile, like others did, he had doubts 

regarding the quality of his press materials. It is a moment of awareness: 

the journalist is other than the writer:  

"In the publishing business of a magazine where the informational 

based only part has relatively less significance, the writer still masters his 

quill He selects his facts, processes them, underlines them, he draws out 

of them  what he thinks necessary for the purposes he has. Thus he can 

afford literary pretensions, and he can nurture his illusion that he 

produces a lasting  <opera>... The journalist however is a mere small 

wheel of a tremendous machinery, which does not turn off neither night 

nor day, or an increasingly insatiable tanner always demanding  

<materials>, only the forthwith news, fapte inedite, that will master the 

public attention even for a moment. The newspaper does not like to know 

anything of literary claims, mocks all preferences; whatever is not 

<fresh> anymore, occured in more than the last 24 hours, has no more 

value for it; the machinery keeps working, and it needs constantly 

<materials>; and it fails to take account of neither the preferences nor the 

individual concerns, it disregards the writer’s <mood>, his fatigue or his 

aphasia...".40 

 

3. Transylvania 

 

The situation did not seem to be better in Transilvania also 

because, as we could learn from the 1838’s editions, when Gazeta de 

Transilvania appeared, Ioan Lupaş wrote: "A Romanian audience, 

accountable for sure, able to support the appearance of a newspaper, here 

(in Transylvania – a.n.) did not exist yet. Those who have felt the 

necessity of newspapers in order to be updated with the events from the 

country or abroad, were the few educated people and the usual – and that 

should be emphasized - of foreign school (...) We had no high nor 

midrange clergy formed yet. As for our society broad  and heavy layers 

                                                           
40 C. Stere, "101", Lumina, yearl I, no. 101, 11 December 1917, 1. 



109 

 

(...) they were in a sad state of ignorance, the most primeval stage of the 

intellectual culture".41 

Indeed, the economical difficulties faced by George Barițiu were 

plenty, right from the start of Gazeta de Transilvania. In order to obtain a 

minimum profit, for example, the publisher needed at least 500 

subscribed purchasers, something that unfortunately did not happen. "It is 

enough to note that before 1848, Gazeta de Transilvania had more 

readers in Wallachia and in Moldavia than in Transylvania or 

Hungary",42 noted Aurel A. Mureșianu, referring to the beginning of the 

Transylvanian media using Romanian language. In fact, Gazeta had 

aproximately 500 subscribers on the eve of of the 1848’s Revolution, 300 

from the Principalities and about 200 in Transylvania. The issuing 

volumes will increase their number after 1849 when the number of the 

Transylvanian readers will exceed the number of those from the 

Principalities, reaching approximately 1000 readers. 

This explains the scarcity of publications in Romanian. In 1846, 

the Romanian editors retrieved an article from Allgemeine Zeitung in 

which were presented the results of an analysis of the media, from which 

Transylvania faced an unprecedented situation, where to 2.5 millions of 

Romanian there were only leading publications issued – Gazeta de 

Transilvania and Foaie pentru minte, inimă și literatură.43 

Bariţiu was the one who opposed the project of a new 

publication44, which was to appear in Vienna in 1861 - “German word 

newspaper to defend the nation's interests and our homeland 

Transylvania. That newspaper would have been out three times a week in 

the format of No. 6 (…) and would have cost about 16,000 fr.45 per 

year”.46 The reason? Also an economically one -" so as not to be 

                                                           
41 Ioan Lupaș, From the Romanian media’s past, Typ. Diocesan, Arad, 1916, 112. 
42Aurel A. Mureșianu, " Romanian press before and after 1848", Țara Bârsei, year III, 

No. 2, March and April  1931, 103. 
43 "Printing and journalism in our countries", Gazeta Transilvaniei, year IX, 1846, 75. 
44 G. Bariţiu, “Familiar Letters”, in Transilvania, yearl II, no. 2, 15 January 1869, 1. 
45 In this study the abbreviations are used as in the articles mentioned. It is the monetary 

units that have circulated at that time - the filler, representing one centime (a hundredth 

part) of the Austrian crown, and the hundredth part of a forint in Hungary. The Florin - 

silver coin with the value of two crowns in Austria-Hungary, equivalent to two fr. and 

10 coins. Sometimes the reference concerns the franc - a monetary unit with a varying 

value that circulated also in our country. For instance, the subscription for that 

circulated also in our country. For instance, the subscription for the newspaper of 

Transylvania (Braşov, 1869) cost two florins a month for the publishing association 

members, three for non-members and 10 francs (including mail) abroad. 
46 Short v.a. used in the original article denotes the total amount used. 



110 

 

repelled,  or whether anyone likes it, we shall not have a terrible loss, 

which however, in this case, it would seem to be the same ".47 

Here is a business plan from October 1865 of all the cost 

components, representing a new newspaper that would have followed to 

appear in Braşov, on the initiative of Bariţiu: "1) That new newspaper 

should be completely independent, therefore necessarily submit warranty. 

2) To have a liberal program pronounced. 3) Not to limit itself to work 

for the sole interest of the Romanian nation, but also for the country that 

the nation would collapse  without. 4) Common language; smooth style. 

5) To handle not only matters of the day related to the inhabitant nations 

from this side, To handle not only matters of the day related to the 

nations inhabitant from this side, but also from the Romanian 

Independent Principalities while for European affairs to come in the third 

line or category, even more the ones that could have stout ill will upon 

our young people. 6)To have belletristic and varieties series for the 

feminine audience preferences. 7) To come out for now thrice in the 

format of No.6 on clean white paper, with a fresh new pattern. 8) To 

maintain the price of 9 fr. instead of 10 while  shipping it".48 

If this was the program and the composition of the newspaper, 

here are all the elements of charge: "The annual charges required for a 

newspaper’s size and quality to that described above would be, for 156 

copies: The paper and printing to 30 fr. per sheet - 4.680 fr. overall; the 

stamps to 156,000 sheets per year for one cr.-1.560 fr.; Shipping was 105 

cr. for every 100 sheets -1.638 fr. overall; Address printing and 

consignment charges – 400 fr.; Provisioning, percentages, losses, 

correspondence, charges of the chancellery -1.000 fr.; 5 major foreign 

newspapers 20 fr. each-100 fr.; other 5 less significat newspapers 12 fr. 

each, 60 fr. overall; The benefit of the Chief Editor was 20 % out of the 

gross income, about 2.000 fr.; the benefit of a contributor was 10% - 

about 1.000 fr.; 12.438 fr. in general”.49 

To these are added the rent of a room (office), the purchase of 

books, fees for foreign correspondents, which no matter how reduced 

would still reach 500 fr. The result is a total of 12,938 fr. The author's 

conclusion is that to fit within the listed expenses it would take 1,400 

subscribers, and if the subscribers would be fewer he had to to rise the 

price of its subscription up to 12 fr. per year, as the Hungarian 

newspapers cost in Cluj, or from other cities, every one having three 

                                                           
47 G. Bariţiu, “Familiar Letters”, în Transylvania, year II, no. 2, 15 January 1869, 1. 
48 Ibid. 
49 Bariţiu, G., “Familiar Letters”, in Transylvania, year II, no. 2, 15 January 1869, 1. 



111 

 

issues weekly. However, “by not having any hope of realising here this 

preliminary, it has been thrown under the mattress on my behalf as 

well…”.50 

He abandoned the idea, but “God gave in 1866 at Vienna the 

chance for Albina to come out, and in 1868 Federaţiunea, at Pesta …”,51 

publications ensuring to the Romanians access to information. However, 

in 1869, Barițiu noted that “to all the European mailing offices it can be 

listed not only how many newspapers come out in different languages, 

but also how many copies should be sent. Well, we boast that we are all 

eight million or ten million; but there were 35 political periodical sheets 

and non-political ones, many that came out until this day in our language, 

hardly shipping around 30 thousand copies. Let us say we are reading in 

place of publishing the respective sheets for another 10,000 copies, ie 40 

000 overall”.52  Compared with other nations, he noted that our situation 

was rather difficult… 

About the magazine Albina expenses (Vienna, 1866) we learned 

from Vasile Grigoroviţă. The author53 evokes the founders – Andrei, 

George, Anton and Alexandru Mocioni, who start with their own money 

this publication, then to the costs of publishing for 12 months, resulting 

that between April 1866 - March 1867 they went up to 9.950 fr., and the 

revenues from their subscriptions were of 5.750 fr.. Therefore, the 

founders "made a subsidy of 4,200 f.”. It is strange that instead of 

reducing the subsidy, it grows in the following period - from April 1867 

to 31 December 1868 (22 months), the costs were: 

 

I. Charges: The typography (presses, paper, stamps, addresses 

and advertising)- 9.500 fl.; The editorial board (the editor, the 

contributors and the correspondents, rent of the chancellery, 

supplies and mailing) – 4.650  fl.; The shipping (plus the 

postage stamps) – 3.200 fl. Overall: 17.350 fl.  

 

II. Incomes: Subscriptions up to 700 and 820 (“posing them in 

exchange for free up to 100 copies”); Advertisements – 

                                                           
50 Ibid.  
51 Ibid.  
52 Ibid.  
53 Vasile Grigoroviţă, “The expenses and the incomes from Albina”, in Albina, year III, 

no. 128, 19/31 December 1868, 3-6. About the editorial difficulties of some Romanian 

publications Alexandru Roman also talks in Federaţiunea – see year I, no. 180, 13/25 

December 1868, 1. 



112 

 

10.350 fl.; The founders’ subsidy – 7.000 fl. There will be a 

total of 17.350 fl.  

 

The author's conclusion is that “ for two years and three fourths, 

ever since there was  Albina founded, the Romanian audience helped to 

support it with 16.100 fl., while the  illustrious founders with 11,200 fl. 

That is the full cost of the 33 months since Albina’s first edition, 27.300 

fl”.54 Please note that their annual subscription fees cost 8 fl. for Austria, 

18 fl. for Romania and other countries. It was  published three times a 

week, "according to the circumstances' moment" that which means a 

variable number of its pages. 

About an editor’s difficulties also talks the owner of Archivu 

pentru filologie și istorie, in 1868.“ The editor of this paper”55- as Cipariu 

noted - “never signed just as an editor, but only as publisher (…) An 

editor, like all the authentic editors, has to pick his materials and to put 

them into order; he has to write sometimes even a general tpic based 

article, so to speak, and he should also add a small observation. That's the 

true occupation of the right editor, or editorial staff, where are several 

editors. Whether I shall be the editor, where are my materials from which 

to choose, to put in order and make up the sheet numbers, like everyone 

else, baptized - or unbaptized - editors? Please inspect, dear subscribers, 

the following 20 editions enrolled in 50 large sheets, for the last two 

years; please also count how many articles have been submitted? (…) 

you will be convinced that there we could not talk about the editorial 

board itself, because there was no material from which to choose and 

which to draft, but the editor was required to compose and write one on 

its own”56. Cipariu said that not even the hundreth part of the texts 

published would have been sent by others than the philology or history 

specialists. His explanation concerns the lack of of payment of 

collaborators – “the present editorial board is not in wealth to promise 

incomes through these sheets in order to earn correspondents”, that “days 

of this organization shall be counted down”.57 

                                                           
54 Vasile Grigoroviţă, 1868, 3-6. 
55 Timotei Cipariu, “Declaration”, in Archivu, year II, no. XX, 25 November 1868, 399-

400. See also, “Information taken from three regular sheets respectfully to the Romanian 

publicity”, in Transilvania, year II, no. 2, 15 January 1869, 14 
56 Timotei Cipariu, 1868, 399. 
57 Timotei Cipariu, 1868, 400. Note. Archivu pentru filologie și istorie has been 

published during 1867 and 1870 and in 1872 was the first Romanian phylology 

magazine. 



113 

 

 The journal resisted difficulties with the irregular appearance 

until November 1870, the final edition being printed in November 25, 

1872. The lack of collaborators, subscribers, editing and dispatch from 

Blaj (given that it was printed in Sibiu), health of the publisher- editor 

have resulted, taken together, the disappearance of our first philological 

magazine. 

 I should finish this quickly on a successful title - Gazeta de 

Duminică, founded in  1888 by A. Mureșianu as a supplement of Gazeta 

de Transilvania, had printout ranges of 3.000-4.000 copies58, the highest 

achieved by a publication from Transylvania, back then (to have a 

subscription available it took two florins per year). 

 

4. Moldavia 

 

We found in Moldavia a comparable situation to the one in 

Wallachia, in terms of publishing. Although he was the holder of the 

privilege to edit the press and to hold a typography as a nonclerical man 

and so on, Gheorghe Asachi will not record what is known as a 

commercial success with his publications. And neither by books. On June 

1st, 1829 he begins editing, printing and selling Albina Românească. 

Later he will publish a literary supplement entitled Alăuta Românească.  

The year 1832 will find the two publications right at the moment 

when the owner noticed that for the six million Moldavian Romanian 

people were only two newspapers, the "most ignoble analogy" compared 

to media development in the surrounding countries. 

 It is the year in which requires support to buy a modern 

typography as a nonclerical man, a request that prompted the marshal N. 

Şuţu to inquire "What does lord Asachi need for a mechanical press for 

two sheets that appear twice a week, one of them being supported by the 

government nd the other having less than 200 subcribers?"59 

 Although it was a semi-official publication Albina shortly ceases 

its appearance, due to lack of readers: "After the publisher’s notice 

regarding Albina Românească, sadly announce that its much needed 

editor after its most damaging diligence of four years was at last 

constrained to cease publishing these useful and honor bringing 

publication for the Moldavians "60, announced the editors of Curierul 

                                                           
58 Aurel A. Mureșianu, "Romanian press before and after 1848", Țara Bârsei, year III, 

No. 2, from March to April 1931, 116. 
59 Nicolae Șuțu, 1957, 185, apud Vintilă-Ghițescu, 2012, 256. 
60 Curierul Românesc, year V, 1838, 133. 



114 

 

Românesc, from Bucharest, in 1833. It is difficult to judge whether the 

failure could be explained by the scarcity of its readers or by the 

unattractive content of the newspaper. The gestures in which they 

attempted to resume publishing after 18 months have been - the 

introduction of some more interesting chain stories, the introduction of a 

field of fashion and maintaining the price of two ducats to six Lei 

quarterly for the subscribers. 

Slightly more financially stable seemed to be the magazine Foae 

sătească pentru Prinţipatul Moldovii (1839), a publication allowed by the 

Public Association Assembly and by the ruler. According to his founding 

report, the publisher had to print as many sheets as the number of villages 

there were. Actually, it was established already the requirement that there 

had to be a at least one subscription for every village of at least 50 

inhabitabitants, and it was required to be read by the priests on every 

Sunday because the publication contained commandments from the ruler, 

as well as notices regarding outbreaks, ad sales, auctions, prices and 

others. The partners of Kogălniceanu will be Teodor Albineţ, the 

secretary of Foaea and the typographer Adolf Berman.  

 As the number of literate people increases the taste for reading is 

manifested by purchasing newspapers and magazines. In June 1881, 

appears in Iași Contemporanul. Revistă ştiinţifică şi literară, of a great 

impact over the history of our culture. The first two editions were printed 

in 700 copies each61, the third, fourth and fifth editions 1.000 copies 

each, and starting with the seventh edition the printout goes up to 2.000 

copies.62 By mid of the second year of occurrence it had approximately 

3.000 subscribers and the print run of 4,500 copies, which meant a very 

good circulation then for such publication; in the third year due to 

economic difficulties, the appearance becomes unregulated, so until 1887 

it needed the help of a specialist in editorial activity, Israel Kupermann.63 

However, the market did not accept more, so in the tenth year of 

Contemporanul  it ceases its publishing. 

 

5. Romanian Media, a debt of the scientific community 

 

The economic size of local journalism remains, as noted above, 

one of the researchers arears. It is true that too many documents have 

                                                           
61 This was also the print run for Espatriatul, published by Cezar Bolliac, the abbot 

Snagoveanu and Constantin Bălcescu, in Brașov, in 1849. 
62 Contemporanul, year I, no. 7, 1881, 226. 
63 Al. Hanță, 1983, 34. 



115 

 

remained in the archives, but focused research, in large documentation 

funds, both civil and military archives, private archival funds and so on, 

could lead to the drafting of a economical history of the press in 

Romania.  

As an example, here is information indicating how publications 

were prioritized from 1936 starting from the advertising prices charged. 

The advertising charge reflects the print runs, the prestige, the broadcast 

area and others. In 1936, newspapers like Lupta and Rampa had the 

cheapest charges for such services – 5.00 Lei, followed by Ora with 6.00 

Lei, Facla with 8.00 Lei, Epoca and Curentul, 9.00 Lei each; Ordinea 

and Porunca vremii 10.00 Lei each; Adevărul, Argus, L'Independance 

Roumaine, Tempo și Viitorul 12.00 Lei each, tariffs going up to 20.00 Lei 

per text column, as practiced by the major newspapers with the largest 

print runs– Universul and Dimineața. The last two collected 80.00 Lei for 

an advertising line "by text".64 

Even the newspapers from counties had significant receipts from 

advertising: Satu Mare – 15.00 Lei per advertising line; Dobrogea Jună – 

12.00 Lei, Curierul Basarabiei de Sud – 10.00 Lei; Dacia (Constanța) -

10.00 Lei. 

Romania had 687 periodicals – 324 newspapers and 363 

magazines, according to the "Catalogue of the press in Romania", edition 

of 1936. These were distributed as follows: 123 in the Old Kingdom, 166 

in Transylvania, 19 in Bessarabia and in Bukovina 16. In Bucharest 56 

newspapers appeared, followed by 21 newspapers in Timişoara, in Cluj 

20, in Chișinău and Cernăuți 16 newspapers each, 12 Oradea, Galați 11, 

Sibiu and Arad 10 each, Târgu Mureș 8 and so on. (The newspaper, in 

this context didn’t really mean a daily publication, rather with a 

frequency between daily and twice a month, the content being the major 

element – they were not literary works, but the current socio-political, 

economic, cultural ones etc.). The newspapers print runs with a national 

scale had 60,000 to 150,000 copies, the counties being more modest: 

Bacăul – 3.500 copies, Opinia din Iași - 26.000 copies etc. A magzine 

such as Realitatea ilustrată had 70.000 copies. 

During the Second World War, the state will be the one to adjust 

the paper consumption, advertising rates, circulation and even decide 

what publications are useful or not. More specifically the state abolished 

periodicals while founding some others that respond better to the 

propaganda interests of the moment. At this stage it deserves to be 

understood from a financial perspective. 

                                                           
64 Catalogul presei din România, 1936. 



116 

 

By the communist regime, as it is known, the opposition’s media 

gets eliminated, the only periodicals approved  being those who served 

the official ideology. In this case may also be saved the personal 

information held by the archives, requests can be made for the purposes 

of speeding up processing the funds held by the public archives, so that  

documents should be accessible. The greatest difficulties were recorded 

in disseminating the literary press. This explains why regular meetings 

were held at the General Directorate of Media Broadcasting, as it was the 

one from July 1959 they have analyzed the sales of 10 literary magazines 

published by the Writers Union – Gazeta literară, Viaţa românească, 

Luceafărul, Utunk, Steaua, Igasz Szo, Iaşul literar, Neue Literatur, 

Scrisul bănăţean and Novi Jivot. Their budgets were very small 

compared to the 32 central and local newspapers which had a circulation 

amounted to an appearance of 2,400,000 copies. However, as the 

authorities considered, in order to limit the losses it was necessary to 

reconsider the content and sales strategy. Some magazines, such as Viaţa 

românească and Steaua would sometimes appear very late, other 

newspapers did not understand that "the masses of readers of the literary 

journals require that they publish works with a rich content of ideas, 

imbued with a deep sense of political party written with a high level of 

mastery as they deserve great topics for which they are devoted".65 

One of the major newspapers of the period was România liberă, 

which in 1971 had 340.000 printouts per edition. The average print run 

for an appearance in the years of 1945-1948 was of 80,000 -140,000 

copies, rising to 174,135 copies in 1949; 183,467 in 1950; 302,150 in 

1960; 322 040 in 1970 and so on.66 

Again, as an example, here follow some informations from the 

personal archive. For instance, in 1984 the budget for the local daily 

paper Dobrogea nouă, noting that it appeared for 310 times and had 

average print run of 32,000 copies daily: I. Incomes. Revenues from 

distribution: 4.954,0 Lei; revenues from advertising: 1.950,0 Lei; other 

incomes: 3,0 Lei. Overall: 6.907,0 Lei. II. Expenses. Paper: 667.0 Lei; 

typography: 667,0 Lei; distribution: 751.0 Lei; editorials: 1.701,2 Lei; 

advertising: 25,0 Lei; a part of the administrative charges: 188,7 Lei. 

Overall: 3.999,9 Lei. III. Profit: 2.907, 1 Lei. 

A few explanations on two sections of the budget. "Editorial 

expenses" included wages of employees, taxes on salaries, displacements, 

                                                           
65 Barbu Gruia, "Some problems of disseminating the literary magazines ", in Gazeta 

literară, year  V, no. 31, 30 July 1959, 3. 
66 Vasile Dochia, România liberă. Cataloguing data, 13 August 1971. Personal archive. 



117 

 

the purchase of books and periodicals, repairing, maintenance expenses, 

teaching materials and laboratory. Similar was the structure to chapter 

"administrative expenses" – salaries, taxes on salaries,  displacements,, 

maintenance expenses, corresponding to the administrative staff. As for 

the wages ("retribution charging") in the media, here was the situation in 

the 80s. The staff of an institution was composed of three categories of 

personnel: 1 editorial and technical team; 2. specialized execution; 3.  

administrative and household. The first category included: the chief 

editor, with a salary of 5,110 Lei, plus an allowance between 280 and 720 

Lei; the deputy chief editor, with 4,670 Lei salary and an allowance from 

220 to 510 Lei; the chief of section, with a salary from 3,670 to 4,890 

Lei. And they were the 'senior management'. In the second tier followed:  

the debating publicist; section editor, with wages from 3.350 to 4.890 

Lei; main editor - from 2780-4020 Lei; editor - among 2,560 to 3,500 

Lei; main typewriter - from 2,180 to 2,910 Lei; a corrector with higher 

education - among 2,240 and 2,910 Lei; a corrector with medium 

education - among 1,770 and 2,180 Lei; photographer, reporter - from 

1,940 to 2,380 Lei. The editorial management was considered the typist 

(the secretary) with the salary between 2,000 and 2,380 Lei. The 

administrative and household staff were regarded as: manager of 

publication, from 2380 to 3050 income Lei; administrator for 2-4 four 

publications among 2670 and 3500 income Lei; the economist - 2.240 or 

2.910 Lei; the accountant - 1.880 and 2.380; Accounting - auditors 1,620 

to 2000 Lei; the chief accountant - 2470-3200 Lei. The courier, the 

guardian and keeper had a monthly wage between 1,450 and 1,620 Lei; 

janitor, 1425-1570 Lei and the trainee editor (1-2 years activity) - 2060-

2310 Lei. 

A medium-sized editorial office had 32 employees as the one that 

daily published Dobrogea nouă (311 issues per year) and the seasonal 

newspaper Litoral (104 issues per year), including 21 staff team, six 

directors and five staff workers. 

It is difficult to say how much the State spent for publishing the 

Romanian press. Estimates can be made based on numbers above, from 

regular labor laws at that time, printing costs, transportation etc.. The 

largest editorial office in the country was the one of the newspaper 

Scânteia – the number of the employees was not known (some of whom 

were officers of the State Security Department), yet the recent documents 

show that in 1965 wages had reached 5,880,274 Lei. However, the 



118 

 

biggest expenses were not the salaries, but the distribution of the 

newspaper: 20,050,864 Lei.67 

In 1987, for example, in Romania there were about 500 

newspapers and magazines, with an average print run of over 12,500,000 

copies for an appearance68. According to a survey conducted by The 

Journalists Council and the Party Committee, coordinator of the Press 

and Publishing Groups Section, in 1987, 3,613 employees were working 

in the media – in the domains of press and publishing, excluding the 

Radio and the Television who had a particular status - of whom 1,891 

editors, 263 book lecturers, 201 secretaries of the editorial board, 155 

typewriters, 80 translators, 50 proofreaders, 94 photographers and other 

879 professionals. For example, in the National News Agency Agerpres 

there were 215 editors, 956 county press editors and so on. 

One of the major problems of the communist Romanian media 

was broadcasting them. For example, in 1987, the central newspapers 

were distributed by 22 trains that had attached 23 wagons, 12 passenger 

jets (from April 1 to October 30), a snare car in Valcea county,  having 

10 mailing tracks for the Giurgiu , Călărași, the Oltenia region and the 

Agricultural District of Ilfov, as well as 10 passenger transport (buses) 

for localities around the Capital From the storage points, the press was 

shipped via cars, boats, bicycles and even carriages in some localities. 

Please note that the newspaper Scânteia had an average print run of 

1,430,000 copies per issue, in the year of 1987, out of which 1.24 million 

were subscriptions and 190,000 copies sold at the newsstands or via the 

street hawkers. On national level, approximately 70% of the publications 

were sold by subscription, 30% were sold through selling points. 

Turning to distribution costs, we note that the newspapers Elöre 

and Neuer Weg were printed in the afternoon, in Bucharest and were sent 

by 28 trains that had attached 30 mail wagons and 10 cars. In Bucharest 

the press was distributed starting at 3:00 am via 7 cars that carried large 

amounts of press materials, to 14 sales departments, where 40 other cars 

cast in 500 units for sale, 50 street hawkers and 45 post offices; 31 cars 

would transport subscriptions from Casa Scânteii to over 1.150 

companies and institutions which ordered at least 50 copies by 

                                                           
67 Central Historical National Archives, Bucharest, responsible Committee for Press and 

Printings, File no. 40/1965, sheet 94, File no. 42/1965, sheet 109, File no. 44/1965, 

sheet 92 and File no. 46/1965, sheet 171. 
68 Information related to the structure according to age and staff accreditation from the 

Central and Local media and Publishing Groups. Personal archive 



119 

 

subscribing; 10 cars transported press materials to the 45 postal offices 

from where they were distributed by postmen. 

At noon, 30 vehicles were transporting Informația Bucureștiului 

from the typography to over 600 selling points, post offices, hotels, 

hospitals, restaurants and department stores, street hawkers, etc. 

Although the efforts of the authorities to ensure proper distribution of 

media were considerable, newspapers such as Informația Bucureștiului69 

they were losing out of print runs every year – from 285,000 copies in 

April 1973 to 215,000 in April 1987; the number of street sellers dropped 

from 120 to 45, hence the need to employ only approximately 100 

hawkers in Bucharest.70 

Subscriptions that appear in the above statistics but also other 

documents do not reflect the wish of the readers, but instead were, in 

most cases, obtained by constraint. Depending on the area of 

employment, profession, age and so on, citizens were required by the 

political authorities of the time – leading organizations pioneers of the 

youth organizations of the Communist Party, of trade unions an so on- to 

contract subscriptions. In some situations – pupils deprived of material 

resources – it was allowed that a subscription to be contracted by two 

students. Therefore, the circulation of the communist press did not reflect 

the actual demand, but a demand of the authorities built through 

intimidation. Some publications as  Magazin, Magazin istoric, Flacăra 

etc. were appreciated by their readers, so it is possible that their print runs 

reflect the actual demand. 

 

6. Final thoughts 

 

We conclude this historical sketch, with the hope that we have 

provided a theme for reflection for researchers in journalism, cultural 

history, but also for researchers in economy. Appearance and a good deal 

of development in the Romanian cultural media was marked by 

challenges, lack of perception. A mostly illiterate and poor population 

will prove itself no matter in which province of Romania, to be 

uninterested in the press offer. Only after the Revolution of 1848, as the 

political environment developed, the printing technology improved itself 

as well as the information streamline, and also the number of the literate 

                                                           
69 Informația Bucureștiului was the only lunch newspaper published in Romania. On 21 

December 1989 it was renamed as Libertatea. 
70 Note covering some issues and shortcomings of the transportation and distribution of 

press, 7 May 1987. Personal archive. 



120 

 

people increases and so on. Both the newspapers and magazines get a 

larger print run scale so that it is possible now to obtain a minimum profit 

turned into the publication’s future editions. 

 We also pointed out the opportunity to exploit the documentary 

sources, including the personal ones from the communist period in order 

to scan the propaganda mechanisms not only in terms of indignation, but 

also in financial terms. 

 

 

Bibliography 

 

 

Works 

 

Berkeszi, István. History of the Press and Typography of 

Timișoara. A Temesvári Könyvnyomdászat És Hirlapirodalom Története. 

Bilingual edition by Ioan David (after the Hungarian edition since 1900). 

Timişoara: David Press Print, 2013. 

Hanță, Al. The Contemporary, 1881-1891. A magazine as it was. 

Bucharest: Albatros Publishing House, 1983. 

Lupaș, Ioan. From the past of the Romanian press, Arad: Tip. 

Diecezană, 1916. 

Ștefănescu-Galați, A. To C.A.Rosetti, third edition. Bucharest: 

Magazine of the Liberal Studies Circle of the National Liberal Party, 

1916. 

Varta, Ion; Varta, Tatiana. Moldavia and Wallachia during the 

statutory reign. Original documents from the archives of the Russian 

Federation, Ukraine and Moldavia. Chișinău: Cartididact Publishing 

House, 2002. 

Vintilă-Ghițescu, Constanța. Aristocratic, boyars, insolent. About 

the first Romanian modernities.1750-1860, Bucharest: Humanitas 

Publishing Group, 2012. 
 

Periodicals 

 

Albina, Viena, 1868. 

Albina Românească, Iași, 1848. 

Archivu, Blaj, 1868. 

Cantor de avis și comers, Bucharest, 1837-1838, 1842.  



121 

 

Catalogue of the press in Romania, Rudolf Mosse Publishers, Bucharest, 

1936. 

Comoara satelor, Bucharest, 1907. 

Curierul Românesc, Bucharest, 1832, 1837, 1838, 1848. 

Femeia. Jurnal nepolitic, Roman, 1869.  

Femeia Română, 1879. 

Gazeta Transilvaniei, Brașov, 1846. 

The political and cultural week, Bucharest, 1912. 

Transylvania, Brașov, 1869. 

Vestitorul Românesc, Bucharest, 1846, 1851. 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


